לפרטים נוספים וייעוץ מקצועי השאירו פרטים כאן:

הדיון בנושא אבטחת הפרטיות

תגי RFID מול עוקבי נכסים מבוססי בלוטות' BLE

ארגונים השוקלים את אפשרויות המעקב אחר נכסיהם הדיגיטליים חייבים לקחת בחשבון, במקביל לבחינת אפקטיביות המערכת, גם את אבטחת הפרטיות ובטיחות העובדים. טכנולוגיית תגי RFID מאפשרת לאזן בין הצורך לנהל מעקב על נכסי הארגון לבין שמירה על פרטיותם של העובדים בארגון.

מאת ג'ון גאי*

במשך שנים, הרעיון של מכשיר זעיר למעקב אחר מיקומם של נכסים עסקיים קריטיים ברחבי הגלובוס, נתפס ככלי האולטימטיבי. תרמו לכך שכיחותם של מכשירי מעקב בסרטי פעולה ותפיסות שגויות לגבי הטכנולוגיה שמאחורי מערכות ה- GPS. עקב כך נוצר פער משמעותי בין הפיקציה למציאות בכל הנוגע למכשירים הזמינים המשמשים ל "מעקב-בכל מקום".

למרות שהתחזיות הדיסוטופיות המופיעות בסרטי המדע הבדיוני בנוגע לפרטיות היחיד אינם חלק מהמציאות היומיומית שלנו, הדאגה לפרטיות היא בהחלט נושא חם הנמצא על סדר היום הציבורי העולמי וממשלות ברחבי העולם עסוקות בהסדרת האיזון בין הצורך במעקב אחר נכסים לבין זכויות הפרט.  

כאשר בוחנים את שתי אפשרויות המעקב – ( Bluetooth Low Energy ( BLE וזיהוי תדרי רדיו (RFID) – נושא הפרטיות הוא אחד השיקולים העיקריים.

היתרון העיקרי של עוקבי נכסים מבוססי  BLE הוא היכולת לקרוא מיקום של כל סמארטפון, תוך אספקת רשת GPS של מיליארדי קוראים בו זמנית. החיסרון העיקרי שלהם הוא הפרטיות. לדוגמה, עם עוקב מבוסס BLE על המחשב הנייד הארגוני שלך, מיקומך ידוע למעסיק שלך בכל עת. בנוסף, מכיוון שכל טלפון יכול לקבל את אות ה-BLE הנוכחית, אפליקציות שונות יכולות בקלות לשייך תג לאדם.

לעומתם, תגי RFID הפעילים ב 433 מגה-הרץ, משתמשים באותות קבועים וממוקמים בדרך כלל רק בנקודות עניין אסטרטגיות כגון משרדים או נקודות כניסה ויציאה. במקביל, הם מספקים לקוראים שבטווח מידע על המיקום בזמן אמת. בשיטה זו, ברגע שהבעלים נמצאים מחוץ לטווח הקוראים הקבועים, הם שומרים על פרטיותם. במצבים רבים תגי RFID הפועלים בשיטה זו יוצרים את האיזון הנכון בין הגנה על הנכסים הפיזיים והדיגיטליים של החברה לבין שמירה על פרטיות הפרט.

במשך עשרות שנים, חברות המעוניינות במעקב אחר נכסים בזמן אמת השתמשו במערכות RFID אקטיביות, שהן יעילות ביותר ובעלות חיי סוללה שיכולים לעלות על שבע שנים, טווח ואמינות מצוינים ופקטורים שונים עבור מגוון יישומים.

לאחרונה, עם המצאת מכשירי מעקב חדשים כמו Apple AirTags, "מעקב בכל מקום" אחר נכסים נכנס סוף סוף לתמונה. על ידי שימוש בסמארטפונים כקוראים הממוקמים ב-GPS, תגי BLE מתקרבים מאוד ל"מעקב עובד בכל מקום", הנחשב כדרך מצוינת לעקוב אחר המפתחות והארנק שלך. עם תוספת של רדיו בעל פס רחב במיוחד (UWB), אומדני המרחק והכיוון משופרים מספיק כדי לספק מידע מדויק יותר בנוגע למיקום.

טכנולוגיית תגי RFID מותאמת למעקב אחר נכסי הארגון בעידן של מדיניות עבודה גמישה ועדיין לשמור על פרטיותם של העובדים

הבעיה היא שככל שטכנולוגיית המעקב יעילה ונפוצה יותר, כך גדלה בעיית הפרטיות האישית. למרות שניתן להשתמש באמצעים שונים כדי להוסיף מידה של אנונימיות, כל סוגי העוקבים מאפשרים מטבעם מידה של מעקב של צד שלישי. מאז שאפל השיקה את עוקבי ה-Bluetooth שלה ב-2021, הם שימשו למעשים מרושעים שונים – במיוחד מעקב, כפי שיכולה להעיד דוגמנית ה"ספורטס אילוסטרייטד" ברוקס נאדר. כל הפתרונות שנוסו עד כה לא הצליחו לפתור את הבעיה.

לדוגמא, לאפל יש כעת רכיב שמאפשר לזהות אם יתכן ששתלו עליך אמצעי מעקב. הוא מתריע בעזרת צפצוף המופק בטכנולוגיה נמוכה שהיא יעילה למדי, כל עוד העוקב לא השבית את רמקול המכשיר שלך. עבור משתמשי אנדרואיד, האפליקציה שסופקה על ידי אפל חייבת להיות פתוחה כדי לזהות מעקב פוטנציאלי – ואם אינך נושא טלפון כלל, תכונת הפרטיות הזו אינה מועילה.

ארגונים השוקלים אפשרויות מעקב אחר נכסיהם חייבים לא רק לקחת בחשבון את יעילות המערכת, אלא גם להבטיח שהפרטיות והבטיחות של העובדים לא ייפגעו. מה שהיה פעם עניין של מציאת הפתרון הטכני הטוב ביותר בלבד,  מסובך כעת יותר בגלל החשש מפגיעה בפרטיות ועקב גורמים אנושיים נוספים. עם מעקב BLE במחשב נייד ארגוני, למעסיק יש את המידע הדרוש לו כדי לנטר ולשחזר נכס שאבד. יחד עם זאת יש לזכור שהפרות פרטיות יכולות להתרחש במספר רמות. אם לעובד יש את הפריט ברשותו, מיקומו לאחר שעות העבודה ידוע גם למעסיק.

בואו ניקח לדוגמה חברת טכנולוגיה עם מדיניות עבודה גמישה לאנשיה. ישנם ברשותה מחשבים ניידים שהוקצו לעובדים, מחשבים ניידים נוספים לבדיקת תוכנה וציוד מחשוב אחר ש"מסתובב" לשימושים שונים. מנהל ה-IT מפעיל דוח רבעוני כדי לראות אילו נכסים זוהו לפחות פעם אחת במיקום משרדי וכן אילו מהם עלולים להיות חסרים לחלוטין. מערכות נכסים המשתמשות בניטור רשת מספקות מדד טוב – אבל רק אם המכשירים מופעלים.

כדי לעקוף בעיה זו, מנהל ה-IT עשוי לשקול עוקבי BLE, המציעים את היתרון של מעקב כמעט בכל מקום. יחד עם זאת, עלולות להתעורר בעיות פרטיות בלתי נמנעות, במיוחד בנוגע למחשבים ניידים שהוקצו באופן אישי. זאת משום שמנהל ה-IT יכול לעקוב אחר תנועות העובד מחוץ לשעות הפעילות גם כאשר אותו אדם מניח את המחשב בתיק ומתנייע לחדר הכושר, לביתו, או נמצא בפעילויות אישיות במקומות אחרים.

זה מחזיר אותנו לבחון את  תגי RFID האקטיביים שאינם מבוססי BLE, הפועלים בדרך כלל ב-433 מגה-הרץ. בתרחיש הנ"ל, מערכת RFID פשוטה של ​​433 מגה-הרץ מבצעת את הקריאה בתחום  המתקנים הארגוניים ומעניקה למנהלי IT מידע שימושי ובמקביל, מגנה על פרטיות העובדים כאשר הם עוזבים את המשרד. שלא כמו BLE, תגי RFID פעילים אלה משתמשים באותות קבועים הממוקמים בדרך כלל רק בנקודות עניין כגון משרדים או נקודות כניסה ויציאה.

תגי RFID 433 מגה-הרץ מאזנים בין הגנה על נכסי הארגון לבין שמירה על פרטיותם של אנשים

כאשר תגי 433 מגה-הרץ נמצאים בטווח של קורא, הם מספקים מידע על מיקום בזמן אמת. אך ברגע שהם חורגים מטווח הקוראים הקבועים, בדרך כלל בכ- 100 מטר, הם שומרים על פרטיותם של בעלי המחשבים הניידים.

כמובן שניתן לקרוא תגי RFID פעילים של 433 מגה-הרץ באופן לא חוקי באמצעות קורא מתאים,  אך פרופיל סיכון הפרטיות במקרה של מספר נקודות קריאה שונה מאוד מזה של רשת קוראי BLE המורכבת ממיליוני טלפונים התומכים ב-GPS. כך שהיכולת להכיל את תשתית הקוראים היא יתרון פרטיות מובנה.

כמו כל דבר הקשור לביטחון, המצב הולך ומתפתח. לעת עתה לפחות, החשש לפרטיות סביב עוקבים מבוססי טלפון נמשך. עבור תרחישים רבים, RFID 433 מגה-הרץ עדיין צריך להיות אופציה כשחברות שוקלות פתרונות מעקב אחר נכסים המאזנים בין הגנה על נכסי העסק לבין שמירה על פרטיותם של אנשים.

בעיות הפרטיות של מעקב זעיר גלובלי עלולות להישאר ללא פתרון בטווח הארוך, אך לעולם אל תהמרו לפסול טכנולוגיה שתתפתח, תחדש ותפתור.

*ג'ון גאי משמש כסמנכ"ל ההנדסה של RF Code. עם יותר משני עשורים של ניסיון, הוא עבד עם חברות כמו Texas Instrument ו- Silicon Labs. גיא קיבל תארים מהמכון הטכנולוגי של מנוקאו.

הפתרונות של ריל אקו

חברת RIL ECO SYSTEMS הינה חברת ההפצה המובילה בישראל לפתרונות RF Code לניהול וניטור נכסי הארגון ומרכז הנתונים שלו. מגוון הפתרונות הרחב בתחום ה RFID  מתאימים לסביבות מגוונות, כגון חדרי ניתוח חדרי טיפול בבתי חולים, חדרי מחשב ותיוג של ארונות בעלי צפיפות גבוהה (High Density). מגוון התגים מאפשר התאמה מרבית למגוון פריטי ציוד. המערכת הינה בעלת יכול פריסה מהירה ומגיעה על תוכנת ניהול ייעודית וכן מאפשרת התממשקות למגוון יצרנים מובילים של מערכות Asset Management. חברות מובילות בעולם בוחרות להשתמש בפתרונות מבית RF Code כמרכיב חיוני בניהול וניטור נכסי הארגון ומרכז הנתונים שלהם.